Monday, 11 September 2017

Glidande Medelvärde Accelerometer


Ett enkelt enkeltpoligt lågpass, rekursivt IIR-filter är snabbt och enkelt att implementera, e g. where x, y är de ofilterade XY-accelerometerns signaler, xf, yf är de filtrerade utsignalerna och k bestämmer tidskonstanten för filtren är vanligtvis ett värde mellan 0 9 och 0 9999 där en större k betyder en längre tidskonstant. Du kan bestämma k empiriskt, eller om du känner till din nödvändiga avstängningsfrekvens, Fc då kan du använda formeln. där Fs är samplingsfrekvens. Notera att xf, yf är de tidigare värdena för utsignalen på RHS och de nya utgångsvärdena på LHS i uttrycket ovan. Notera också att vi antar här att du kommer att samplera accelerometerns signaler vid regelbunden tidsintervall, t ex var 10: e ms Tidskonstanten kommer att vara en funktion både k och detta provtagningsintervall. För ett projekt jag arbetar med använder jag en accelerometer som mäter acceleration i 3 riktningar, x, y och z. My fråga är Hur kan jag beräkna den totala accelerationen i en viss direc Tion från dessa 3 värden. Tänk på denna enkla graflayout. My första idé är. Tag sqrt av x 2 z 2 för att beräkna det resulterande värdet i zx-planet. Ta det här värdet, kvadrat det och lägg till y 2, ta kvadratroten av det. Finala ekvationen Sqrt y 2 Sqrt x 2 z 2.Är det här korrekt På vissa webbplatser ser jag x 2 y 2 z 2 som används, men jag vet inte om det är rätt och varför det är rätt. EDIT tänkte jag bara att ta Sqrt av x 2 z 2 och kvadrera det bara resulterar tillbaka i x 2 z 2, så det är därför jag kan använda x 2 y 2 z 2. En annan sak Måste jag normalisera för tyngdkraften jag tror jag gör, men hur skulle jag gå om det här behöver jag veta den exakta positionen och tiltningen på min enhet som den kommer att vara i slutet. asked 25 oktober 12 på 7 38. men om du ersätter en i den andra ekvationen får du Behöver inte dela upp beräkningen i två steg. Din accelerometer kan redan utesluta accelerationen på grund av gravitationen Om det inte är så, ja, du behöver använda lutningen för att träna ut de tre komponenterna av tyngdkraften då subtrahera dem från ax, ay och az Det är svårt att säga exakt hur man gör det utan att veta hur din telefon rapporterar det är lutning. respons till kommentar. Antag att du har enheten kvar så az -1 Flytta sedan enheten nedåt och vinkeln på theta som visas nedan. När du sätter det i xz-planet, kommer värdet på az att minska en bit och värdet på axeln ökar från noll. Antag att du använder en acceleration till telefonen med 2g Space Cos Theta - du ll Se varför jag har valt det här värdet på ett ögonblick Nu är värdena på ax och az. ax 2g space cos theta space sin theta. Az g - 2g space cos 2 theta. Du beräknar nu en genom att bara kvadrera och lägga till som vi diskuterade ovan för att få. En 2 4g 2 rymdsond 2 theta space cos 2 theta g 2 4g 2 space cos 4 theta - 4g 2 space cos 2 theta. and lite omläggning ger. en 2 g 2 4g 2 space cos 2 theta vänster synd 2 theta cos 2 theta - 1 right. and eftersom sin 2 theta cos 2 theta 1 är volymen i parentes noll så slutar du med. Det är detsamma som när Telefonen är stationär Så det är möjligt att accelerera telefonen och fortfarande har den totala accelerationen kommit ut som gg -1 i telefonens enheter. Det är därför att bara subtrahera ett isn ta pålitligt sätt att berätta om telefonen accelererar. Hur man hittar Genomsnittlig acceleration. Acceleration är en kvantitet som beskriver hastighetsändring, inkluderar både hastighetsförändringar och riktningsförändringar. Du kan hitta medelaccelerationen för att bestämma objektets genomsnittliga hastighet över en tidsperiod, eftersom det inte är något som de flesta människor beräknar i vardagsliv kan accelerationsproblem känna sig lite okända, men med rätt tillvägagångssätt kommer du att förstå dem på nolltid. En av två beräknar genomsnittlig acceleration Redigera. Förstärkning acceleration Acceleration beskriver hur snabbt något är s pekar upp eller saktar ner Konceptet är verkligen så enkelt, även om din mattehandbok kan beskriva det som hastighetsförändring över tiden 1 Acceleration beskriver också den riktning som något rör sig, vilket du kan inkludera som en skriftlig beskrivning eller som en del av matematiken. Uppsiktligen, om ett föremål accelererar höger eller framåt, skriver folk det som ett positivt tal. Om ett objekt accelererar vänster eller bakåt använder du ett negativt tal för acceleration istället. Skriv definitionen som en formel. Som nämnts ovan är acceleration det förändring i hastighet över tidsförändringen Det finns två sätt att skriva detta som en matematisk formel. a av vt Symbolen eller deltaet betyder bara förändring. a av vf - vitf - ti I denna ekvation är vf den slutliga hastigheten och vi är initial eller starthastighet. Hitta objektets initiala och slutliga hastighet Till exempel, om en bil går från parkerad på trottoaren för att röra sig med en hastighet av 500 meter andra till höger är initialhastigheten 0 ms, och sluthastigheten är 500 ms höger. Från och med nu ska vi använda positiva tal för att beskriva rörelsen till höger, så vi behöver inte ange riktningen varje gång. Om bilen börjar gå framåt och slutar gå bakåt, gör Säkerställ att du skriver den slutliga hastigheten som ett negativt tal. Notera förändringen i tid Till exempel kan bilen ta 10 sekunder för att nå sluthastigheten Om inte problemet säger något annat betyder det vanligen tf 10 sekunder och ti 0 sekunder. Se till att din Hastigheter och tider är skrivna i konsekventa enheter. Om din hastighet är skriven i miles per timme, bör tiden också skrivas i timmar. Använd dessa siffror för att beräkna genomsnittlig acceleration. Ange hastigheterna och tiden i formeln för att hitta det genomsnittliga acceleration I vårt exempel. a av 500 ms - 0 ms 10s - 0s. a av 500 ms 10 sa av 50 mss Detta kan också skrivas som 50 ms. 2.Förstå resultatet Den genomsnittliga accelerationen beskriver hur snabbt hastigheten förändrats under tiden Vi är ex amining, i genomsnitt I det ovanstående exemplet snabbare bilen upp till höger och varje sekund det sped upp med i genomsnitt 50 ms Observera att detaljerna i den exakta rörelsen kan förändras, så länge bilen slutar med samma totala förändring i hastighet och tidsförändring. Bilen kan starta vid 0 ms och accelererar med konstant hastighet i 10 sekunder tills den når 500 m s. Bilen kan starta vid 0 ms, accelerera snabbt till 900 ms, sedan långsam ner till 500 ms vid den 10: e sekunden. Bilen kan starta vid 0 ms, stanna stilla i 9 sekunder, hoppa sedan till 500 ms mycket snabbt under 10: e sekunden. Figur två av två förståelse Positiv och negativ acceleration Redigera. Känn vilken positiv och Negativ hastighet representerar Även om hastighet alltid anger en riktning kan det vara tråkigt att fortsätta skriva upp eller norr eller mot väggen. I stället antar de flesta matteproblem att objektet rör sig längs en rak linje. Att flytta i en riktning på denna linje beskrivs som en Positiv hastighet och rörelse i n den andra riktningen är negativ hastighet. Till exempel flyttar ett blått tåg österut vid 500 ms. Ett rött tåg flyttar väster lika snabbt, men eftersom det är i motsatt riktning reser det vid -500 ms istället. Använd den definition av acceleration för att bestämma eller - tecken Acceleration är förändringen i hastighet över tiden Om du är förvirrad om huruvida du ska skriva acceleration som positiv eller negativ, kontrollera förändring i hastighet och se vad som kommer out. v final - v initial eller. upp i varje riktning Låt oss säga ett blått tåg och ett rött tåg flyttas från varandra med en hastighet av 5 ms Vi kan bilda dem på en rad, med det blå tåget rör sig vid 5 ms längs den positiva sidan av tallinjen , och det röda tåget rör sig vid -5 ms längs den negativa sidan Om varje tåg börjar accelerera tills det når 2 ms snabbare i den riktning det rör sig, har varje tåg positiv eller negativ acceleration. Snabbare längs den positiva sidan, så det ökar från 5 ms till 7 ms Sluthastigheten minus initialhastigheten är 7 - 5 2 Eftersom förändringen i hastigheten är positiv, så är accelerationen. Det röda tåget går snabbare längs den negativa sidan, så det startar -5 ms men slutar gå -7 ms Sluthastigheten minus initialhastigheten är -7 - -5 -7 5 -2 ms Eftersom förändringen i hastigheten är negativ, så är accelerationen. Förstå sakta ner Låt oss säga ett plan börjar färdas vid 500 miles per timme, men saktar sedan ner till 400 miles per timme. Även om det fortfarande rör sig i en positiv eller framåtriktad riktning var planetens acceleration negativ eftersom den rör sig mindre snabbt framåt än tidigare. Du kan Kolla detta på samma sätt som exemplen ovanför 400-500-100, så accelerationen är negativ. Samtidigt, om en helikopter rör sig -100 miles per timme och accelererar till -50 miles per timme, har det upplevt en positiv acceleration. Detta beror på att förändringen i hastigheten var i positiv riktning -50 - -100 50, trots att förändringen inte räckte för att vända helikopterns riktning.

No comments:

Post a Comment